tisdag 27 mars 2012

Tiden flyger

Jag, som inte jobbar och borde ha hur mycket tid som helst, hinner sällan med allt jag planerar. (Jag vet att jag inte har fler timmar per dygn än alla andra men jag syftar på ledig tid s.k. fritid). Nu har jag till exempel inte hunnit blogga på en hel vecka. Förklaring är att jag har "jobbat", varit på "tantkulturresa till Finland", bilat hem till Sundsvall och sen åkt vidare till fjällen.

Det har (sen några år tillbaka) blivit tradition att vi tillsammans med sex andra sundsvallare tillbringar sista helgen i mars hos goda vänner i deras fjällstuga - alltid lika trevligt. Proceduren är den samma varje år - ankomst, middag och kvälls(natt)prat på fredag. Lördagen ägnas åt frukost, skidtur med lunch, vila, bastu, middag och sällskapsspel och på söndagen äter vi frukost, tar ev en skidtur och sen åker vi hem. I år kunde vi dock inte följa schemat eftersom snön mer eller mindre hade förångats - det fick i stället bli en tretimmars promenad - och det passade mig väldigt bra. När det gällde sällskapsspelet Mig (som vi alltid, under stora diskussion, ägnar oss åt efter lördagsmiddagen) följde vi dock traditionen - vilket betyder att "tjejerna" vann i år igen.


När vi kom fram på fredagskvällen blev vi bjudna på värdparets goda teriyakikyckling. Laga och njut!

Bryn, salta och peppra 4 kycklingfileér/kycklinglårfileér, färska eller väl tinade (till fyra personer)

Sås
2,5 dl grädde
2,5 dl crème fraiche
0,5 flaskor teriyakisås
1 tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta
ev. lite mjöl eller potatismjöl

Lägg kycklingen i en ugnsfast form.
Blanda ingredienserna till såsen och häll över.
Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 40-45 minuter.
Klart.

1 kommentar: