torsdag 24 maj 2012

Anne Holt; Död joker (***)

Är man ihopsydd både i panna och mage krävs viloläge ett par dar. Jag kunde därför med gott samvete parkera mig i soffan med en bok och inte bry mig om vare sig att solen sken eller det allmänna kaos som rådde i lägenheten.

Jag tror alltid jag har gillat Anne Holt och "Död joker" gjorde mig inte besviken. Handlingen utspelar sig i Oslo och det är det "gamla vanliga gänget" som löser fallet; Hanne Wilhelmsen och Billy T med kollegor. Anne Holt skriver enkelt och trevligt. Handlingen var lite komplicerad men jag tyckte hon fick ihop det riktigt bra. Slutet var inte alls förutsägbar - med andra ord - en klart läsvärd bok. Jag tyckte det var speciellt intressant att mördaren kunde kollra bort polisen genom att styra när mejl skulle skickas iväg - han skrev alltså mejl som inte skickades iväg förrän långt efter det att han hade försvunnit. Något att tänka om om man till äventyrs skulle behöva alibi någon gång.


Men nu, tre dagar efter det stora fallet, är det väl ändå dags att börja göra lite nytta igen. Jag tror jag ska börja med att plantera om min plantor, så att jag kan skriva några rader om hur de små fröna gror och växer.

1 kommentar: