torsdag 3 maj 2012

Robert Kviby; De korrupta (**)

Jag börjar ofta dagen med att äta frukost framför TVn samtidigt som jag tittar på något morgonprogram. Jag gillar att börja dagen på detta lugna sätt och jag gillar dessa morgonprogram. De är omväxlande och trevliga och följer en viss indelning - som jag ännu inte kommit underfund med. Någon dag i veckan ägnas en del av programmet åt att recensera nyutgivna böcker. Det var på detta sätt jag fick tips om "De korrupta" av Robert Kviby. Eftersom jag gick och beställde boken på biblan samma dag jag hörde recensionen, måste boken fått goda omdömen - vilket jag dock inte tillfullo instämmer i.


"De korrupta" karaktäriseras som spänningsroman. Handlingen utspelar sig i slutet av 80-talet och handlar om en journalist som söker förklaring till att ett antal unga prostituerade försvunnit under mystiska omständigheter. Journalisten kidnappas och sen tycker jag handlingen spårar ur. Att det är en journalist som "driver" handlingen framåt är inte ett helt ovanligt grepp när det gäller deckare.

Nej, "De korrupta" tillhör inte mina favoritböcker. Den var lättläst och hade ganska högt tempo. Handlingen hängde ihop men var rörig. Boken var hyfsat spännande. Upplösningen var oväntad men trots det tyckte jag inte boken var särskilt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar