måndag 17 december 2012

Hand i handske

Tillsammans med några vänner från Sundsvall brukar vi ägna en helg i december åt att göra julkorv - ett trevligt inslag inför julen.

LÅ och jag har inte varit med från början i denna korvstoppargrupp utan blev invalda för si så där tio år sedan. När vi kom med i laget var rutinerna etablerade och gick inte att rucka på. Eftersom vi (LÅ och jag) är måttligt intresserade av själva korven utan mer av samvaron, har jag år efter år försökt att göra vissa smärre modifieringar - lite mindre korv, lite mer julgodis. Det har inte varit lätt och till slut insåg jag att om vi ska delta i korvstoppandet gällde det att foga sig och inte komma med förändringsförslag. Dock ska sägas att på senare år har recepten (vi kör två batchar) modifierats till det bättre.


Men så i år hände det! En nymodighet infördes och tänk alla fogade sig i denna förändring. Numera ska vi ha handskar på oss, när vi stoppar korv! Vi ska inte längre få uppleva den sensuella känslan att knåda hand mot färs, så att säga. Nej, av nypåkomna hygieniska själ ska korven numera knådas med plasthandskar. Här låter det kanske som jag är bitter men så är ingalunda fallet. Det visade sig att även jag har en tendens att obstruera mot nymodigheter - jag tog i all tysthet av mig handskarna (men det tror jag ingen såg).


När korven är klar ska den avnjutas. I år tyckte jag att den ena korvsorten blev lite torr och jag misstänker att det berodde på att vi inte fick knåda den på rätt sätt. En annan förklaring kan så klart vara att allt späck hamnade i en och samma "batch".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar