onsdag 5 december 2012

Den franske bagaren

När vi hade bestämt oss för att flytta till Stockholm, hade jag förhoppningen att vi skulle hitta en liten, trevlig lägenhet med fin utsikt till ett överkomligt pris på "Söders höjder". Det lyckades vi (naturligtvis) inte med utan valde istället Gröndal - ett, i mitt tycke, nästan fullvärdigt alternativ (fast vi bor ju inte riktigt i Gröndal heller). Detta gjorde att det inte blev möjligt att gå runt hörnet och köpa surdegsbröd (Söder = surdeg), som jag hade planerat. Nej, jag fick allt börja baka mina egna limpor.

Men att baka surdegsbröd är inte "snutet ur näsan". Nej, det är en hel vetenskap. När jag följde recepten, i den första boken jag köpte, resulterade det i stenhårda platta bröd, som nästan inte gick att äta. Men så råkade jag läsa en blogg där man pratade lyriskt om den franske bagaren, Sébastien Boudet, och hans blogg (Brödpassion) och brödbok. Jag blev helt enkelt tvungen att köpa "Den franske bagaren" också - alltså ytterligare en bok i surdegens mystik.

Nu bakar jag så fina och goda surdegsbröd så Sébastien skulle bli stolt.


På Sébastiens inrådan gör jag nu på detta sätt:
  • Utgå från surdegskultur (den köpte jag i ett bageri)
  • Blanda surdeg, salt, mjöl och vatten och låt vila i autolys i en timma, knåda i 10 minuter, låt vila i 10 minuter, ytterligare vila i rumstemperatur i ca 2 timmar och slutligen jäsning  i kylskåp i 24 timmar.  

  • Dag två ska degen stjälpas upp, sedan gäller det att låta den vila i kylskåpet i 24 timmar till.
  • Dag tre är det så dags att grädda brödet och sen ska det vila i 45 minuter.
  • Äntligen är det tid att tugga och njuta.

2 kommentarer: