fredag 22 november 2013

Beate Grimsrud; En dåre fri (****)

På vårens sista träff i bokcirkeln bestämde vi att ha nordiska litteratur som tema kommande höst och att läsa Beate Grimsruds bok En dåre fri över sommaren. Jag läste boken till vår första träff och blev mäkta imponerad.

När vi träffades var vi bara fyra kvar från vårens cirkel men det hade tillkommit tre nya deltagare och en ny cirkelledare. Det blev därför aldrig diskussion om Beate Grimsruds bok men vi bestämde oss att hålla fast vid temat; nordiska författare.

Lite synd var det allt att vi inte diskuterade En dåre fri för jag tyckte det var en av de mest intressanta böcker jag läst. Den skulle säkert ha föranlett en hel del åsiktsutbyte. Jag kan därför bara redovisa mina egna synpunkter och jag tyckte det var en fantastisk bok att läsa. Den handlade om en ung flickas utveckling till författare och om hur det är att leva med svåra psykiska problem. Jag läste boken som en självbiografisk berättelse men det är inte säkert att det var rätt uppfattat. En mycket bra bok som jag tycker alla ska läsa eftersom den ger en viss inblick i hur det kan vara att leva med en psykisk sjukdom.

Vår nya cirkelledare styrde upp våra diskussioner mer än tidigare och tyckte bl.a. att vi skulle dokumentera vad vi läste. Jag har därför kompletterat bloggen med ytterligare en flik som jag kallat Bokcirkel.


1 kommentar:

  1. Jag tror visst att den är självbiografisk. Dels har jag hört det ngn gång, dels kan man inte skriva på detta sätt utan ingående erfarenhet
    Agneta

    SvaraRadera