fredag 31 januari 2014

Barnindoktrinering

En dag när jag var "passande mormor", satt lillkillen och jag och tittade på barnkanalen (?) på TV. Barnkanalen visar många olika program - ibland är de engagerande, ibland inte. Man kan sitta "bredvid" och delta, samtidigt som man kan läsa tidningen. Lite splittrat men fullt möjligt. Vid det här tillfället tittade vi på ett program som jag inte fann särskilt roande så min uppmärksamhet var inte på topp. När jag lyfte blicken hade det därför börjat ett nytt progam - en "reklamfilm"!


Det satt en flicka i rutan med en blankett framför sig. Hon skulle uppenbarligen bestämma sig för om hon ville läsa språk eller inte. Jag vet inte bakgrunden (missade som sagt introduktionen) men flickan verkade mycket tveksam till att läsa ett extra språk. Då ändrade inslaget karaktär och i en tecknad film målades hennes ljusa framtid upp om hon valde att läsa franska. Roligt och engagerande inslag som slutade med att flickan hade bestämt sig.

Om man visar filmer som denna för småttingar som sitter klistrade framför barnkanalen, kanske de i tidig ålder inser betydelsen av att läsa spårk och det faller sig naturligt för dem att välj franska (!) när de ska börja sjuan (?). En trevlig och bra form av indoktrinering!

Jag har försökt att leta reda på vad det var för film vi såg men inte lyckats hitta den. (Förmodligen har man gjort reklamfilmer även för tyska och spanska). Jag är inte heller helt säker på vilken kanal vi tittade på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar