söndag 12 januari 2014

Esse non videri

"Vara, inte bara synas vara" är det valspråk Marcus Wallenberg antog när han han blev serafimerriddare. Valspråket är inte "Vara, men inte synas", som man ibland kan höra.

Hur kan jag känna till detta? Jo, när jag sist var på biblioteket skyltade man med Gunnar Wetterbergs nya bok "Wallenberg; Ett familjeimperium" och då råkade den slinka med bland mina låneböcker. När jag kom hem började jag genast läsa en 300 sidor lång bok om Sveriges största finansfamilj!!! Jag är själv lite förvånad över mitt agerande men icke desto mindre tyckte jag den var mycket intressant. Ett stycke svensk nutidshistoria.

1 kommentar:

  1. När du ändå är i farten med familjer så läs gärna "Lucce och Lull" av Björn av Kleen. Den handlar om familjen Bonnier, också de väldigt rika och måna om sina förmögenheter

    SvaraRadera