måndag 20 januari 2014

Katharina Blums förlorade heder****

I mitten av 70-talet stod olika samhällsgrupp mot varandra och det politiskt klimat var mer spänt än det är idag (det är knappt man minns den här tiden längre). "Röda armé-fraktionen" var aktiv i Tyskland, jakten på dess medlemmar var hård och många var rädda. Detta läge utnyttjade vissa tidningar och deras journalistik överskred det etiskt acceptabla - värsta var Bild Zeitung. Ett sådant överskridande tog Heinrich Böll till utgångspunkt för storyn i Katharina Blums förlorade heder eller Hur våld kan uppstå och vad det kan leda till.


Jag tyckte Katharina Blums förlorade heder var en mycket bra film. Den visade vad "den lilla människan" har att sätta emot en skrupelfri tidningsjätte som tror sig fått vittring på ett scoop (jämför våra dagars "drev"). Den tidning som härjade värre än de flesta var alltså Bild Zeitung. I boken går Böll till angrepp på just denna tidning (kallad Tidningen (Zeitung)) och filmen avslutas med texten (inte ordagrant återgiven) "Alla likheter mellan Tidningen (Zeitung) och Bild Zeitung är inte tillfälliga utan oundvikliga".

Vi såg filmen på min Berlinkurs och då läraren inte kunde få tag i den med svensk text, översatte han hela filmen själ innan han visade den för oss - snacka om att lägga ned förberedelsetid.

1 kommentar:

  1. Filmen har jag inte sett men jag kan rekommendera boken. Det var länge sedan jag läste den men den var riktigt stark
    Agneta

    SvaraRadera