torsdag 13 februari 2014

Stockholms vackraste hus!

I min Berlinkurs ägnar vi två timmar i veckan åt konst och arkitektur. Vår "lärare" pratar och visar bilder på hus som på ett positivt sätt har bidragit till Berlins stadsbild. Förra veckan pratade han om Bauhausskolan och den påverkan den haft runt om i världen. I Stockholm har Bauhausskolan bl.a. inspirerat de arkitekter som ritat "Stockholms vackraste hus", vid Skanstullsbron.

För två veckor sedan promenerade vi under Skanstullbron utan att se något påfallande vackert hus. Det här måste undersökas - tunnelbana till Slussen sen promenerat längs hela Götgatan till Skanstull. Vi (maken och jag) hade gluggarna vidöppna och tittade och tittade efter detta vackra hus. Var fanns det?

När vi inte hittade något hus som vi tyckte var exceptionellt, bestämde vi oss för att gå ut på bron och blicka bakåt. Vi kanske hade fel perspektiv. Nej - inget vackert hus stod att se. Kunde jag ha missuppfattat det hela - låg huset kanske på brons andra sida. Vi gick vidare men återigen - Nej. När vi ändå var ute på upptäcksfärd fortsatte vi med tunnelbana till Farsta strand - inget snyggt hus hade förirrat sig hit heller. Sen åkte vi tillbaka igen.

Väl hemma letade jag i min nyinköpta bok "Stockholm Arkitektur" och då hittade jag det! Det måste vara Folksamhuset han menade. Vi hade passerat huset och jag hade fotat det men inte insett att det skulle kunna vara Stockholms vackraste....


.... och det var det inte heller!

Nästa lektion frågade jag vår lärare om det var Folksamhuset han hade menat. Nej, det hade han verkligen inte gjort. Det var arkitektfirman Whites glashus han avsett. Det huset hade jag också fotat men inte fattat att det var så fint.


Nu måste jag ge mig i väg till Skanstullbron igen, ta på mig nya "glasögon" och lärar mig se vad som är vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar