måndag 31 mars 2014

Pappan och havet****

Fastän jag läst Tove Janssons bilderböcker otaliga gånger har jag aldrig läst någon av hennes kapitelböcker, Sommarboken undantagen. "Pappan och havet" blev därför en ny läsbekantskap.


När bokcirkeln startade hade vi bibliotekarien som cirkelledare men efter två gånger lämnade hon över ansvaret till oss - nu har vi cirkulerande ledarskap i vår cirkel (!) - fungerar alldeles utmärkt. Cirkelledaren till muminboken "Pappan och haver" hade tagit sin uppgift på största allvar. Hon hade inte bara läst boken och gjort stolpar för genomgången utan också gjort en studieresa till Finland och besökt "100-års utställningen" för Tove Jansson, samlat broschyrer och köpt en Muminskål som hon serverade godis i (godiset kom dock från Konsum)! 

"Pappan och havet" var mycket läsvärd. Det är häpnadsväckande så mycket Tove J lyckades ge uttryck för i denna tunna lilla bok. Allt var så underfundigt och dubbeltydigt. En mycket tänkvärd bok. Jag önskar jag hade börjat läsa den tidigare och läst den långsammare. Jag borde ha köpt boken, så att jag kunde göra understrykningar i den. En av de bästa böcker vi läst i cirkeln.



Vid utgången (från biblan) har man en hylla med "2-veckors" lån. Där brukar jag hitta intressanta böcker som får följa med hem. Den här gången stod där en bok som utspelade sig i Berlin - Thomas Engströms "Väster om friheten"(***) - en thriller som handlade om en före detta STASI-agent och CIAs främsta spion i DDR. Ett komplement till Berlinkursens mer seriösa böcker - spännande, lätt och snabbläst, spännande med oväntat slut. Ganska bra!

1 kommentar:

  1. Ska ta och läsa Pappan och havet nu när du gett den så bra kritik.

    SvaraRadera