måndag 26 maj 2014

En sommardag i stan

Precis när sommarlovet började kom också värmen. Det blåser ljumma vindar. Härligt.

Dottern, lilla barnbarnet och jag åkte till Sickla. Därifrån tog vi passagerarbåt till Nybroviken. En fin båttur på si så där 30 minuter genom Hammarbykanal, förbi Skeppsholmen och Djurgården in till stan. Där mötte maken upp och sen promenerade vi tillbaka ut till Djurgården igen. Åt lunch på ett enkelt ställe med fantastisk utsikt. Sen tog vi ännu en båt - den här gången över till Skeppsholmen och vandrade tillbaka in till stan. En härlig pensionärsdag.

Men inte nog med det. Vi (nu bara maken och jag) avslutade dagen kulturellt. Vi tog tunnelbanan till Enskede gård och vara med på invigningen av konsten på stationen. Där bjöds vi på "champagne" och rotfruktschips och lyssnade till konstnären Maria Miesenberger, när hon berättade om "Ögonblick i rörelse". Hon hade avbildat hornhinnans mönster på väggar,på golvet och på några androgyna figurer. Om jag minns rätt var detta den 94e stationen som utsmyckats.




Dagen avslutades framför TVn med ett inspelat avsnitt av Foyle´s war - bra det också (även om jag sett det en gång förut).

1 kommentar:

  1. Maria Miesenberger har 4 eller 5 skulpturer i Engelska parken i Varberg. Sen har jag sett ett par utanför Artipelag också. Jag tycker att dom är fina!
    Agneta

    SvaraRadera