fredag 23 maj 2014

Sommarlov

I går hade vi avslutning på Birkagården - i dag har sommarlovet börjat.

Vår avslutning var en traditionell skolavslutning; alla var finklädda, alla lovordade varandra och så drack vi kaffe. Varje lärare läste en dikt utom en  - vår musiklärare - som spelade "Den sommartid nu kommer" på flaskor. Vår sista lektion hade handlat om hur ljud uppstår. Genom att fylla flaskor med olika mycket vatten kan man få olika toner. Alltså en praktisk uppvisning av det vi lärt oss teoretiskt. Suverän uppvisning!

Och eleverna tackade lärarna för det gångna läsåret. Vår klass gjorde det genom att framföra fyra specialskrivna sonetter! Även denna uppvisning var suverän. Tänk att kunna skriva sonetter - jag som knappt vet vad en sonett är.

En sak skiljde dock denna skolaslutning från de tidigare jag varit med om. Många elever var ledsna. De skulle inte få fortsätta på skolan nästa termin. Om man har gått ett antal kurser måste lämna sin plats till nya elever. Birkagårdens kurser är mycket populära och eftertraktade. Men jag (som bara gått en kurs) få gå kvar nästa år och kan ha siktet inställt på Frankrike och Paris.

Nu har jag mycket fri tid för balkongen och datorn


Så här långt har mina odlingar nu kommit

1 kommentar:

  1. Hur ska ni få med er allt detta till Bohuslän?
    Agneta

    SvaraRadera