tisdag 9 september 2014

Man kan inte misslyckas...

...sa de på TV, när de i morse pratade om lasagneplantering. Men det kunde jag - misslyckas alltså.

Förra hösten planterade jag tulpaner och pärlhyacint i två lager i en kruka - vita tulpaner längst ned och blå pärlhyacint överst. Jag gjorde alltså en lasagneplantering - efter alla konstens (=morgon-tvs) regler. På vårkanten kom det upp små gröna saker ur jorden. Allt såg mycket lovande ut. Så började pärlhysacinterna blomma. De blommade länge och mycket vackert.

Men vad hände med tulpanerna som hade så fina blad? Blommorna dök aldrig upp. Det blev bara blad - blommorna torkade ihop. Resultatet av min plantering blev halvlyckad men som lasagneplantering får den nog betraktas som ett fiasko. Nu ska jag göra ett nytt försök.


De gamla lökarna kastade jag på komposten och med lite tur kommer komposten att förvandlas till en blomstrande oas när det blir vår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar