torsdag 23 oktober 2014

Kreuzberg

Vid mitt förra Berlinbesök bodde vi i det burgna Charlottenburg - fint med många märkesaffärer men inget riktigt folkliv. Stadsdelen Kreuzberg tilltalade mig mer - påminner om Södermalm i Stockholm. Vi bestämde oss för att bo där under vårt gemensamma besök.



Även inom Kreuzberg finns det områden som är mer eller mindre fina. Vi bodde i en trevlig del med snygga hus på fyra, fem våningar. Väl underhållna. Ofta också vackra. Där var mycket folk ute på gatorna, särskilt på kvällarna - alla typer av människor. Det fanns restauranger och kaféer överallt. Det var med andra ord ett rikt folkliv - det som gör en stadsdel intressant.





Vissa delar av Kreuzberg var inte välskötta utan snarare ruffiga. Graffiti överallt. Jag tror aldrig jag sett så mycket graffiti någon annanstans - ibland var målningara snygga men för det mesta såg det hemskt ut.




Jag gillade Kreuzberg ett extra plus var att det låg på gångavstånd till centrala Berlin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar