måndag 24 november 2014

Tema Asien

Vi försöker läsa böcker efter olika tema (eller heter det teman eller rent av tematan) i vår bokcirkel. Just nu är det Asien som gäller. Asien valde vi för att en av cirkeldeltagarna ska åka till Kambodja och Vietnam efter nyår. Låter jätteroligt. Skulle nästan ha lust att hänga med men just nu nöjer jag mig med cirkelböcker och en och annan film.

Och film var just det sätt vi inledde tema Asien med - ett nytt grepp för bokcirkeln. Vi tittade på filmen "När solen står som högst" (****) från Vietnam, som vi blev rekommenderade av vår bibliotekarie. Bibliotekarien ger oss tips om böckerha - jättebra för på så vis läser vi böcker vi inte skulle ha läst annars.


"När solen står som högst" var en mycket vacker film som handlade om tre systrar och deras kärlekshemligheter. Det är sällan man ser så vackra, lugna filmer.

Innan jag såg "När solen står som högst" tror jag bara jag har sett en film från Bortre Indien (heter "halvön", där Kambodja ligger, fortfarande Bortre Indien eller har den fått nytt namn) - nämligen "Doften av grön papaya". Den såg jag för ca 15 år sedan och den finns fortfarande kvar i mitt minne. Filmerna påminner om varandra - vackra filmer där allt sker otroligt sakta och där det ibland regnar på ett sätt det aldrig gör här.

För att ytterligare förstärka Asienkänslan bestämde vi (maken och jag) oss för att äta lunch på en Vietnamesisk restaurang. Jättegod mat. Det känns nog ändå som det är läge för att planera en liten "tripp" till Vietnam och Kambodja. Undrar just om jag får mitt resesällskap (maken) med på "tåget".



1 kommentar:

  1. Hej Anita!
    Sune och jag kan verkligen intyga att en resa till Vietnam är en mycket bra idé. Vi var där på en rundresa i januari år och var helt nöjda.
    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera