fredag 13 februari 2015

Mer från Yttre Hebriderna

Huvudvärk och lätt illamående - lika bra att tillbringa dagen i horisontalläge och mentalt förflytta mig till Yttre Hebriderna.

Yttre Hebriderna - de vindpinade och regniga öarna utanför Skottlands västkust tror jag är värda ett besök. Det har Peter Mays böcker Svarthusen och Lewismannen gjort mig övertygad om. Måste läggas in i långtidsplaneringen.

Lewismannen (***) handlar om hur livet kan gestalta sig för utsatta barn, hur tufft det är att bli gammal och dement och så förstås ett gammalt ouppklarat mord. Jag gillar Peter Mays böcker. Hans story är intressant och han skriver på ett engagerat sätt med fina miljöskildringar - eller vad sägs om: "Det var ett riktigt skitväder. Kraftiga kastvindar blåste in över land så att det färska gräset lade sig platt på marken Men han klagade inte. Han var uppvuxen med det här vädret. Det var det normala."? Jag tror ingen göteborgare kan motstå sådant väder.


1 kommentar:

  1. Verkar som Hebriderna liknar Shetlandsöarna som nu visas på tv via en deckarserie som är väldigt trevlig och avspänd, riktigt engelsk om du förstår vad jag menar
    Agneta

    SvaraRadera