måndag 13 april 2015

Ställningstagande

Sundsvallsbor (säkert andra också) åker ofta till Stockholm bara för att gå på teater. De beställer biljetter i god tid, tar tåget till huvudstaden och sover över på hotell  - ganska ambitiöst. Vi fick besök av några "gamla" Sundsvallsvänner som åkt hit för att se föreställningen Karl Gerhard på stadsteatern. När de skulle iväg till teatern, tog vi följe med dem och köpte två sistaminuten.

Jag såg Karl Gerhard uppträdde på Cirkus i Göteborg - var där tillsammans med mina föräldrarna. På 50-talet hade hans nyårsrevyer alltid premiär på Cirkus. Föräldrarna gillade honom, inte minst hans antinazistiska åsikter - själv var jag lite för ung - men jag har klara minne av dessa "cirkusbesök".

Bra att vi hängde med till teatern. Karl Gerhard var en riktigt bra teaterföreställning (den bästa jag sett på stadsteatern). Bra skådespeleri och intressant innehåll. Vi fick se sidor av Karl Gerhard som jag inte hade en aning om. Han var skör men modig. Och det bästa av allt - Stadsteatern vågade ta ställning. De visade att i dag är det SD som dansar ringdans med nazisterna.

1 kommentar:

  1. Att ta ställning mot nazisterna och SD är väl idag inte särskilt modigt utan helt i linje med vad en överväldigande majoritet av svenska folket tycker
    Agneta

    SvaraRadera