tisdag 24 november 2015

EU


Min Bryggekurs är egentligen en EU-kurs. En given utflykt var därför ett besök i Europas och Belgiens huvudstad, Bryssel, där både EU-kommissionen och EU-parlamentet håller till. Innan vi gav oss iväg hade vi haft flera föreläsningar om EU och dess historia. Nu skulle vi in i verkligheten. Vi började med kommissionen. Hela gänget var samlat men de hade tyvärr inte tid med oss.

Kommissionens ledamöter



När vi lärt oss "allt" om kommissionens arbete var det dags för lunch. Den åt vi i "Bryssels mage". Jag beställde Moules frites - Belgiens nationalrätt. Sen var det dags för parlamentet.




Vi fick slå oss ned i den stora fina plenisalen och lyssna till en informatör som berättade om  parlamentets arbete.


Egentligen ska parlamentets samtliga beslut fattas i Strassbourg. Men det blev lite knepigt att inte kunna besluta något på den egentliga arbetsplatsen, Bryssel, så man lät byggde en andra plenisal. Det var där vi tog plats. Nu verkar det som ledamöterna har börjat tröttna på det konstiga systemet att jobba på ett ställe och åka till en annan plats för att besluta. Men arbetssättet finns inskrivet i EUs grundlag (förordningen) och man kommer nog att fortsätta resa mellan Bryssel och Strassbourg ett bra tag till. Det var intressant att höra hur parlamentet arbetar (även om jag hört det mesta tidigare). Till min förvåning tyckte jag mig dock uppfatta en osäkerhet om EUs fortsatta framtid - inget jag förväntat mig att få höra inifrån EU högkvarteret.

Parlamentets trapphall
En mycket intressant dag. Just dessa besök på officiella platser som man inte kan fixa själv tycker jag, vid sidan om att umgås med mina klasskamrater, är det roligaste med våra resor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar