söndag 1 november 2015

Häftig

Jag tror inte jag sett någon Bondfilmen på bio på 50 (!!) år. 

Den gången var det "Agent 007 med rätt att döda" (om jag inte missminner mig). Jag såg filmen på Capitol vid Skanstorget i Göteborg tillsammans med min kusin. Filmen började med att Bond kom simmande, klev upp ur vattnet iklädd grodmansdräkt, tog av sig dräkten och fortsatte direkt in på en fest - klädd i smoking. Vilken överraskningseffekt - smoking under dykardräkten! Jag blev direkt ett Bondfan. Men efter ett antal år och filmer tröttnade jag - allt var så svart/vitt och kvinnorna framställdes på ett förnedrande sätt.


Men nu var det dags, igen. Ny film som skulle vara lite modernare än tidigare Bondfilmer. Maken och jag bestämde oss för att se filmen redan två dagar efter premiären. Det var vi inte ensamma om. Det var sånt tryck på biljetter att SFs hemsida blev överbelastad.

Jag gillade Spectre. Snygg, högt tempo, häftig musik och en handling som kändes modern och aktuell. Dessutom tyckte jag kvinnorna behandlades med respekt. Nu är jag återigen ett Bondfan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar