söndag 13 december 2015

Julmarknader

När det börjar dyka upp julmarknader än här och än där vet man (även om man råkat tappa sin almanacka) att julen är i antågande. En helg hann jag med tre stycken julisar.

Vi började på lördagen med att gå till hovstallarna. Roligt att besöka de fina gamla byggnaderna mitt inne i stan. Husen (de gamla stallarna) var fyllda med stånd där man sålde mycket smått och gott - både ätbart och sånt som var helt oätligt till exempel drejade muggar, en mass. Roligast var att titta på de gamla kungliga bilarna  och kalescherna - som förvaras i garagen i anslutning till stallarna. Tyvärr var där så otrolig mycket folk så maken blev trött innan han kom in men även jag tröttnade snabbt. Tröttast var dock barnbarnet (som vi var barnvakter åt) - han hade somnat innan vi kom fram och vaknade inte på hela tiden. Det kostade 80 kronor att komma in på hovstallarnas julmarknad, vilket jag tycker var ett klart överpris.




På söndagen åkte jag till Telefonplan (den här gången tillsammans med dottern - maken vägrade) för att besöka konstfacks julmarknad. Konstfack, som håller till i Erikssons gamla lokaler, var vi inte heller ensamma om att besöka. Det var lite roligare försäljning i Hägersten men jag hade förväntat mig ännu mer.

Julmarknad nummer tre höll till i Midsommargården, vid Telefonplan, och var nog den trevligaste och anspråkslöste av helgens marknader. Där kunde barn springa omkring eller sitta och pyssla och där blev vi underhållna av en lokal kör. Dessutom var antalet marknadsstånd begränsat till en tre, fyra stycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar