måndag 14 mars 2016

Afrika

Vårterminens tema heter Afrika. Jag har inte läst många böcker av afrikanska författare. Den enda jag kan minnas är egyptiska Nawal El Saadawis bok Den stulna romanen, som vi läste när jag var med i bibliotekets bokcirkel i Sundsvall. Den gillade jag inte.

I Gröndals bokcirkel började vi vår afrikanska läsning med Chinua Achebes bok "Allt går sönder". Handlingen utspelar sig i Nigeria under kolonialtiden i slutet av 1800-talet. Mot igbofolkets gamla kultur ställs drottning Viktorias imperialistiska. En välskriven och intressant bok, som har översatts till 45 språk och sålts i över 10 miljoner exemplar. "Allt går sönder" är den afrikanska roman som fått flest läsare och är obligatorisk läsning i afrikanska gymnasier.


Bokens huvudperson kan inte och vill inte anpassa sig efter de nya herrarna - varför ska han göra det? Med vilken rätt kan engelsmännen föra in sin kultur i ett annat land på en annan kontinent? Han vill fortsätta att leva som han gjort - vara den starke, den manlige som ser ned på kvinnor och svaga. Han kan inte se några fördelar med de förändring som missionärerna förespråkar. Det är en machokultur som skildras och allt som inte är starkt och kraftfullt avspisas med nedvärderande uttryck som alltid har koppling till kvinnor. Någon jämställdhet råder inte. Man får slå sina barn och sin fruar - bara inte under fredsveckan. "Allt går sönder" var en bra början på vår afrikanska period och jag gjorde jämförelser med hur vi (västerlandet) än i dag anser att vårt sätt att leva är det riktiga.

Jag brukar aldrig läsa förordet förrän jag läst hela boken. Ett förord ska ge en introduktion till boken och beskriva hur verket blev till - står det i Wikipedia - och det är också min uppfattning. Jag vill läsa boken utan förutfattade meningar och bilda mig en egen uppfattning. När jag läst klart brukar jag dra igenom förordet och se om det tillför något. Jag är väldigt glad att jag inte läste förordet till "Allt går sönder" för där hade Per Wästberg beskrivit hela handlingen och även avslöjat hur boken slutar -  en s.k. spoiler. Otroligt knäppt gjort eftersom det var en spännande bok med ett slut som inte alls är förutsägbart.

1 kommentar:

  1. Väldigt bra och tankeväckande inlägg! Dessutom fick jag klart för mig vad "spoiler" är för ngt. Har stött på det flera gånger på sistone utan att inse betydelsen. Du rör dig verkligen mitt i samtidsspråket!
    Jag tyckte också att boken var intressant.
    Agneta

    SvaraRadera