onsdag 2 mars 2016

Åter till brottsplatsen

Tänk att man får sportlov även som senior!

Sportlov betyder för många det samma som att resa norrut. Så även för mig - i år. Satte mig på tåget och åkte till Sundsvall för att komma åter till brottsplatsen. Det var ju i Sundsvall som brottet - benbrottet - ägde rum. Nu var det dags för återbesök på sjukhuset och jag tyckte jag kunde följa med som stöd. Det var ju, trots allt, jag som skulle bli mött när det stora fallet ägde rum. Allt hade läkt bra. Det tjocka gipsbandaget kunde tas bort och ersättas med ett nytt. Snart (om någon månad) kan de här känna sig blåsta och förpassas in i garderoben.


På min seniorkurser läser vi historia två timmar i veckan. Jag lyssnar också (=varje natt) på historiepodden "Den blå hästen". Därför känner jag mig historiskt bevandrad på ett sätt jag aldrig tidigare gjort. Bismarck känns som en gammal vän. Men till min förvåning stötte jag i går på honom i ny skepnad när tre i plumpgänget träffades och drog  en "spader". Bismarck är inte bara en gammal tysk statsman utan också ett trevligt kortspel - lämpligt för tre personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar