onsdag 25 maj 2016

Allt jag inte minns

I vår har jag missat två bokcirkelträffar men jag har inte blivit utan bokdiskussion för den sakens skull.

För även på Birkagården har vi haft till uppgift att läsa en bok. Jag valde Jonas Hassen Khemiris nya och Augustprisbelönade bok "Allt jag inte minns". Det var en annorlunda bok, uppbyggd av korta dialoger och tankar. En ung man har dött. Frågan är varför. Det försöker berättaren, som jag uppfattar som Jonas själv, ta reda på. Han söker sig tillbaka i tiden och låter den döde Samuels vänner berätta om deras gemensamma liv. Ett intressant grepp. Jag tror aldrig jag läst något liknande. Boken gav också viss inblick i en subkultur som är mig helt främmande.


Innan jag gav mig i kast med "Allt jag inte minns" hann jag med den tredje och sista boken i Peter Mays serien om Yttre Hebriderna - Lewispjäserna. Bra, men också bra att författaren redan från början bestämt att bara skriva tre böcker. Nu känner jag till landskapet och det var landskapsskildringarna som var det häftiga för handlingen kändes som upprepning från de tidigare böckerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar