torsdag 26 maj 2016

Houellebecq

När vi för ett tag sedan besökte några vänner i Gustavsberg, låg boken "Underkastelse" framme. Vi kom att prata om boken och fick veta att den handlade om Frankrike år 2022, ett Frankrike som fått en president från muslimska brödraskapet och håller på att förvandlas. Författaren, Houellebecq, lär vara en mycket omtalad och omdiskuterad fransk författare. Jag hade aldrig hört talas om honom men ett par dagar senare låg en bok av denne Houellebecq på hyllan för återlämnade böcker på biblan. Jag tog det som en vink.


Väl hemma började jag läsa en mycket speciella bok. "Kartan och landskapet", som boken hette, handlar om en konstnär, hans liv och arbete i Paris. Mycket lättläst och full med detaljerade beskrivningar - Houellebecq lär ha fått kritik för han kopierat stora stycken från Wikipedia. Massor med konstnärer passerar förbi - den ena kändisen  efter den andra. Jag googlade på en del konstnärer jag inte kände till och alla är "riktiga" konstnärer. Även författaren själv, Houellebecq, har en viktig roll. I boken stöter jag flera gånger på begreppet preraphaeliter (som vi pratat mycket om på våra konstlektioner på Birkagården) - något jag aldrig gjort tidigare. Trots att det sker ett grymt mord är det ingen deckare.

Det är en dyster roman - mörk och negativ. Vad har vi för framtid? Vad gör vi av våra liv. Vad leder det till att få framgång - allt är ju ändå meningslöst. "Kartan och landskapet" är intressant och handlar om ett udda konstnärskap i en stad jag gillar men jag är inte säker på att jag kommer att läsa någon mer roman av denna fransman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar