måndag 12 september 2016

Buddenbrooks

Bokcirkelns höstterminstema är tysk litteratur och som första bok hade vi valt en av Tysklands största författare och boken han fick nobelpris för 1929.


Thomas Mann började skriva "Buddenbrooks - en familjs förfall" när han var 23 år. Boken publicerades 1901. Det tog honom tre år att skriva klart detta mästerverk. Ja, jag gillade verkligen boken. Den hade allt. Boken handlar om familjen Buddenbrooks liv i Lübäck på 1700-talet. Vi får följa familjen under flera generationer och genom dess medlemmar fick vi en känsla för hur livet kunde vara i en adlig (?) familj för nästan 300 år sedan. Mycket, för att inte säga det mesta, kretsade kring familjeföretaget och pengar - hemgift och arv - med personskildringarna som är "outstanding" och en detaljrikedom, vars motstycke saknas.

Jag såg fram emot att läsa boken men när familjen Buddenbrook efter si så där 50 sidor fortfarande höll på att äta middag blev jag tveksam - skulle jag orka med ytterligare 600 sidor detaljbeskrivningar av maträtter, inredning, klädsel och personer.

Då, när jag var i valet och kvalet om jag skulle fortsätta eller lägga boken åt sidan, råkade jag få ett "prova på" erbjudande till en hörbokssida. Resten av sommaren blev ren njutning. Så fort vi satt oss tillrätta i bilen knäpptes radion på och familjen Buddenbrook fick ta plats i baksätet.

Buddenbrooks är en bok som ska avnjutas i örat. Den blir för lång (660 sidor) och seg att läsa men den är utomordentligt trevlig att ha som förströelse under bilfärder. Den gör till med så att man ser fram emot att sätta sig i bilen några timmar.

2 kommentarer:

  1. Hej Anita, Jag skriver om tid och skulle vilja prata med dig om livet utan klocka. Du kan väl höra av dig till mig. joanna.drevinger@svd.se
    Hälsar
    Joanna Drevinger/ Svenska Dagbladet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera