lördag 17 september 2016

Snowden - en hjälte

I går, på premiärdagen, tog vi en promenad till Bio Rio, satte oss utanför biografen i det fina vädret och tog en öl tillsammans med alla andra som också väntade på att den viktiga filmen om visselblåsaren Edward Snowden skulle börja. Men när vi kom in i salongen var den konstigt nog näst intill tom - synd för det var en riktigt bra film.


Den supersmarte Ed Snowden jobbade med IT för den amerikanska staten. Han fick viktigare och viktigare uppdrag och han ställde upp till hundra procent men undan för undan inser han vad han håller på med. Han börjar vackla och får samvetskval som bryter ned honom. Men han klarar av sina samvetsbetänkligheter och gör vad inte många andra skulle våga göra. Han berättar sanningen om USAs övervakning av civila och tvingas lämna allt - sin familj, sina vänner, sitt jobb, sitt land. Nu lever han i Ryssland med ett uppehållstillstånd som varat i tre år.

Det är väldigt svårt att förstå hur övervakade vi är. När Snowden insåg att det var många fler amerikaner än "fiender" som kontrollerades, hur kretsen av personer hela tiden vidgades och hur ingående folks privatliv kartlades förstod han vilka proportioner kartläggningen hade tagit. Program han själv konstruerat för ett visst ändamål användes helt skrupelfritt för andra syften bl.a. övervakning.


Själv brukar jag tänka att jag inte har något att dölja - det gör därför inte så mycket om jag skulle vara övervakad. Men det är inte det det gäller. Man ska ha rätt till sitt eget liv och sitt eget privata område utan att vara kontrollerad. Staten kan och får inte samla in uppgifter om folk. Man måste kunna lita på att ett lands lagar följs och att dess ledare talar sanning - inte står och blåljuger för oss.

När jag lägger mig på kvällen stoppar jag in hörlurarna till min Ipod i öronen. I morse, när jag vaknade, fick jag för mig att snart kan man väl gå in i mitt huvud via mina hörlurar och avläsa mina tankar.

Jag vet att Snowden brutit mot amerikansk lag men hur skulle han ha burit sig åt för att få ut sitt budskap om han inte gjort som han gjorde? Det var ju trots allt för att visa hur ruttet staten betedde sig som han kände sig tvingad att agera. Benåda Snowden! Han ska inte straffas mer än han redan blivit straffad för att CIA och andra myndigheter överskrider sina befogenheter. Hoppas filmen kan hjälpa honom att få rättvisa. Om inte Obama vill benåda honom tycker jag vi i Sverige ska ge honom uppehållstillstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar