torsdag 24 november 2016

Kungsholmen

Varje onsdag förkovrar jag mig om Stockholm - lektioner blandas med rundvandringar. Efter besök på Vasamuseet och Gamla stan hade nu turen kommit till Kungsholmen - Stockholms näst största ö.

Vi skulle träffas klockan tolv utanför Fridhemsplans tunnelbanestation. Medan jag stod där och väntade kom en av mina "gamla" klasskamrater på Birkagården promenerande förbi. Hon hade några dagar tidigare varit och tittat på ny lägenhet på Reimersholme (ett stenkast från Kungsholmen). När jag frågade hur flyttplanerna framskred, fick jag veta att hon tänkt om. Hon kunde inte lämna Kungsholmen. Ett gott betyg åt den ö som vi stod i begrepp att inspektera.

Statyn Ikaros i Kronobergsparken
Via  Kronobergsparken passerade vi det fula (alla var överens) polishuset, gick vidare till rådhuset och fortsatte sen till det fina (alla var återigen överens) och relativt nybyggda St Eriksområdet. Vi tittade på en gammal underklädesbutik och flera andra hus som var intressanta. Vi var inne i Kungsholms kyrka och fick lära oss att det är en korskyrka. Sen avslutade vi vandringen genom att gå Hantverkargatan ned till Serafimerlasarettet (Serafen i folkmun) och Stadshuset.


Interiörbild från Kungsholms kyrka,
Observera de vackra fönstret med bibelcitat
Vid Stadshuset mötte jag dottern och hennes lille kille och vände tillbaka igen. Vi promenerade ända till Hornstull men tog en välbehövlig paus på ett lilla franska cafét (Petite France) där dottern bjöd på gofika. Cafét låg mitt inne bland en massa hyreshus och kändes väldigt franskt.

Interiörbild från fiket


Fin brödpåste från det franska cafét

Jag kan inte annat än hålla med - Kungsholmen är en av Stockholms trevligaste stadsdelar.

Utsikt mot Västerbron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar