torsdag 19 januari 2017

Tid

Eftersom "Tid" är tema för min blogg borde jag skriva mer om detta flyktiga begrepp. Jag skriver vad jag använder min tid till men sällan om själva begreppet Tid - tycker det är ganska svårt.

Härom dagen såg jag ett program på TV (Idévärlden) som handlade om Tid - såväl arbetstid som fritid. Mycket bra. Tänkvärt. Fastän vi ökat vår produktivitet har vi fortsatt att jobba som aldrig förr. Den s.k. arbetslinjen har drivits hårt. Själv har jag alltid funderat på vart alla produktivitetsökningar tar vägen. Om vi ökar vår produktivitet borde vi väl kunna jobba något mindre och ändå behålla samma levnadsstandard - har varit min tro. Svaret är att ökningen huvudsakligen hamnat i vissas fickor - inte fördelats jämnt. Man kan också fråga sig varför vi måste ha mer och mer. Vi hade det ju bra redan på 70-talet då borde ju 70-talets nivå vara tillfredsställande även idag. I programmet frågade man sig också vad man ska göra om man inte arbetar - vad ska man göra med all överskottstid.

Jag är ju en av dessa människor som inte jobbar men ändå inte har något som helst problem att göra slut på min tid. Min tid går så fort, så fort.

Vad gör jag nu när Birkagårdskuserna är slut (i alla fall för tillfället)? Jo två dagar i veckan försöker jag gå på gym och underhålla mina muskler, en dag hämtar jag barn på dagis (om det behövs) och en dag går jag på Stockholmskurs. Så jag är sysselsatt fyra dagar i veckan (gör ju helst bara en sak per dag) men vad gör jag den femte dagen? Ännu ingenting mer än softar, läser, promenerar, bloggar, går på stan, kanske gör ett museibesök, lagar mat, bakar eller tittar på TV (gäller kvällstid) - men det räcker inte. Jag måste ha ytterligare en fast punkt i veckan för den femte arbetsdagen och därför har jag nu, på rekommendation, anmält mig till en bridgekurs. Veckans två resterande dagar är vilodagar.

l

Jag har länge, i många år, funderat på att börja spela bridge men tycker inte mitt närminne är vad det en gång var. Klarar jag av att spela? Kan jag hålla reda på alla bud, vilka kort som spelats och vilka kort som är säkra? Det är frågan och för att få svar på den ska jag nästa vecka börja på en nybörjarkurs.

Men redan i dag, en hel vecka innan kursen börjar, åkte jag till bridgelokalen för att rekognosera så att jag hittar rätt och kommer i tid första dagen. När jag kom in lokalen förstod jag vad alla pensionärer som inte går på kurs gör.

Jag kom in i en jättestor lokal fullproppad med fyrkantiga bord, täckta med gröna filtar. Jag har aldrig sett så många bord på ett och samma ställe och överallt satt det folk och spelade.

Om så många människor kan ägna så mycket tid åt detta spel måste det vara möjligt att lära sig och dessutom måste det vara roligt. Verkar lovande.

2 kommentarer:

  1. Ser nästan ut som en pokemonturnering. Du får lära piltarna sedan!

    SvaraRadera
  2. Ser nästan ut som en pokemonturnering. Du får lära piltarna sedan!

    SvaraRadera