måndag 7 maj 2012

Recept

Det har blivit dåligt med recept i min blogg, trots att jag ägnar mycket tid åt matlagning. Här kommer äntligen en komplettering till fliken "Jag har ätit".

Jag börjar, som jag nyss skrev, ofta dagen med en uppvakningsstund i soffan, framför TVn, med min tekopp och min smörgås. Jag brukar inte piggna till förrän kocken Paul kommer i rutan. Paul brukar köra ett tema per dag - ibland intressanta, ibland aningen ansträngda. Idag var det lök som gällde -det var väl si så där. Ganska ofta tänker jag dock "Det här ska jag laga i kväll" och då är det tur att jag kan gå in på SVT och få kläm på vad jag ska handla hem. I fredags visade Paul hur man kan laga Lamm från Gotland med primörer och getost - lät smarrigt (ännu olagat av mig).

Här kommer recept på en god rostbiff som jag blev bjuden på när jag var på Tant-träff i veckan.

Evas marinerade kött
Utgå från en kall färdig stek/rostbiff (ex: 2 kg rostbiff som stekts i ugnen på 175-200 grader tills innetemperaturen är 60-72 grader).

Marinad;
1 del soja
1 del olja (olivolja)
gräslök
vitlök
salt
peppar

Skär den färdiga steken i skivor och pensla varje köttskiva med marinaden.
Låt stå minst 3-4 timmar före serveringen.

När jag själv lagade biffen hade jag potatissallad och ärtpesto till.


Ärtpesto
250 g frysta ärter
1 dl pinjenötter
1 del riven pecorino
3 msk färsk hackad mynta
3/4 del olivolja
flingsalt och nymald peppar

Koka ärtorna i ca 2 minuter i lättsaltat vatten. Låt rinna av men spara ett par matskedar av kokvattnet. Mixa alla ingredienser och späd med kokvattnet. Smaka av med salt och peppar.

Ärtpeston passar också bra till Gazpacho tillsammans med Crostini.

1 kommentar: