onsdag 26 mars 2014

Genväg och omväg

En tisdag i månaden träffas vår lilla bokcirkel på biblioteket och diskuterar en bok som vi alla har läst. Ofta och även den här gången fick jag sträckläsa boken för att hinna bli klar. Sen fick jag skynda mig för att hinna in till stan och se eftermiddagsföreställningen av filmen "Boktjuven" - tufft schema.

Zusaks bok "Boktjuven" ingår i Berlinkursens läslista. När jag var inne i bokhandeln och skulle köpa boken fick jag se en poster med reklam för en film av just denna bok. Då tog jag en genväg. 



Filmen "Boktjuven" var fängslande. Klart värd de 80 kronor biljetten kostade men ändå ett pekoral. Den handlade om en tysk flicka (Boktjuven - som lånar böcker) och hennes liv i en tysk by före och under andra världskriget. En saga där kriget är ramverk och som alla sagor slutade den bra. Dock ska sägas att "Boktjuven" är en ungdomsbok och som ungdomsfilm tror jag att den kan vara spännande och ge viss förståelse för hur det kunde vara att vara ung i början av 40-talet, i nazismins Tyskland.

När filmen var slut tog jag en omväg till SÖS (Södersjukhuset) för att njuta lite av familjens femte lille kille.

1 kommentar:

  1. Mycket killar i släkten men grattis i alla fall! Han kom i tid förstår jag vilket inte mitt nya barnbarn behagar göra. Skulle ankommit igår men ännu har inget hänt.
    PS boken slutade väl inte så särskilt lyckat vill jag minnas. Dock inte direkt olyckligt heller

    SvaraRadera