lördag 21 februari 2015

Louise Bourgeois

Äntigen var det så dags att besöka Moderna Museet och den stora Louise Bourgeois-utställningen.

Under veckan som gått sen mitt misslyckade försök att se utställningen, hade jag sett en SVT-dokumentär om hennes liv. Jag tyckte hon var svår, att hon ältade för mycket från sin barndom och att konstverken var i stort sett obegripliga. Det var därför inte som LB-fan jag promenerde till moderna. Men när jag sett utställningen, under vår lärares guidning, hade jag ändrat uppfattning.

Efter rundvandringen tyckte jag Louise Bourgsois var enastående (alltså totalomsvängning) - vilken otrolig bredd och vilken skicklighet. Jag gillade också att hon gav oss betraktare så stora möjlighet att tolka verken fritt. Men, hade jag tittat på utställningen utan guide hade jag nog stått fast vid min första uppfattning. Så trots att jag var förberedd som aldrig förr, var det lärarens ledning som var avgörande för mitt bestående intryck av Louise Bourgeois.

Här kommer några axplock:

Ensamhet


 

Trauma


Bräcklighet


Naturstudier
 

Relationer


 


Balanser


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar