onsdag 30 september 2015

Vad kan Skärholmen erbjuda?

Skärholmen ligger sydväst om Stockholm. Området ingick i det s.k. miljonprogrammet och utsattes direkt för hård kritik. DN skrev två dagar efter invigningen "Riv Skärholmen!" och “Skärholmens skyline är en kuliss kring ett förortscentrum som är ett av de mest människoföraktande som hittills byggts." Efter ett tag ville folk inte längre tala om att de bodde i området. I dag bor där ca 8.500 personer varav 78  procent har utländsk bakgrund.


Dit, till stadsdelen med det dåliga rykte, åkte maken och jag på eftermiddagsutflykt för att titta på en perennpark. Vi lämnade tunnelbanan och hamnade på ett torg fullt med folk och grönsaksstånd. Visst finns det stora, höga hus i Skärholmen och visst bor där många invandrare men jag tyckte ändå att det kändes bra. Där var inte skräpigare än på andra platser och jag kunde inte se någon förstörelse.


Jag hade läst att det skulle finnas en perennpark i Skärholmen och det var för att titta på den som vi hade tagit tunnelbanan åt "fel" håll. När vi lämnat tunnelbanan gick vi västerut och hamnade bland fina, nyrustade trevångingshus, och där, mitt i området, låg alltså perennparken - verkligen fin.


Det är den holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolf som har gestaltat parken. Den har karaktär av en blommande strukturerad äng med 65 olika sorters perenner (är man intresserad av perenner kan man kika in på bloggen Perenner) och tre nya trädarter - korkträd, magnolia och bergskörbär. Parken ska vara en upplevelse året om. Det fanns till och med en skiss  över parken med förteckning på alla växter (om man skulle bli sugen att anlägga en egen liten perennpark). Oudolf har designat flera berömda parker bl.a. High Line som vi besökte när i vi var i New York.





När vi gick tillbaka mot torget passerade vi Skärholmens teater, en del av stadsteatern Där gör man uppsättningar både för barn och vuxna. Nog tycker jag man gör mycket för Skärholmen och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bo i den fina husen runt perennparken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar