fredag 27 maj 2016

Nu är den slut

När jag för fyra år sedan flyttade till Stockholm funderade jag på vad jag skulle ägna mig åt. Svaret hittade jag i postfacket och ett reportage i tidningen om Birkagårdens folkhögskola. Jag insåg direkt att det här var min grej. Anmälde mig och kom in på en restplats på den treåriga seniorkursen - EU linjen. 

Det blev ett lyckokast för min del. Två dagar i veckan (8 timmar) har jag "läst" om Tyskland, Frankrike och Belgien. Jag har lärt mig mycket om dessa länders kultur och historia och vi har gjort gemensamma resor till Berlin, Paris och Bryssel. Vi har läst böcker och diskuterat och väl förberedda har vi gått på teater och konserter. Efteråt har vi analyserat våra besök.

Många av oss har träffats på fritiden och jag och tre kamrater gjorde en egen konstresa till Holland och den stora Boschutställningen i den Bosch. En seniorkurs med sammanhållna grupper är idealiskt för en nyinflyttad.


Men nu är det slut. Tre år varar kursen och jag har gått alla tre.

Turligt nog finns det fler kurser och till hösten ska jag gå en nystartad kurs om Andalusien - så ännu är inte mitt Birkagårdsliv över för gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar