onsdag 21 januari 2015

Paris på 40-talet

I går tittade jag på filmen Violette. Violette handlade om författaren Violette Leduc, hennes liv och hennes relation med Simone de Beauvoir. Det var ingen rolig film. Violette hade ett tungt, tufft liv - född utom äktenskap 1907 - ingen utbildning, inget yrke, fattig, delvis homosexuell, svårt med kontakter till andra människor, påträngande och "konstig". Jag måste väl erkänna att jag slumrade till ett tag.

Men filmen var ändå intressant och den speglade både hennes relation med Simone de Beauvoir (vacker, framgångsrik med god ekonomi - en Gicomettistatys på spiselhyllan) och hur det kunde vara att leva i Frankrike på 40-, 50- och 60-talet. Fin filmning och tidstypiska miljöer - så långt jag kunde bedöma. Så småningom når Violette framgång som författare - mycket tack vare det stöd hon får av Simone. När hon flyttar till Provence verkar det också som hon får lite harmoni i sitt liv.

Om man ska söka lugn är nog Provence ett bra ställe att flytta till. Jag uppfattade som hon bosätter sig i Roussillion. Maken och jag promenerade från Bonnieux  till Roussillion, på vår lilla rundresa i Provence 2013, och därför kan jag personligen intyga att dessa trakter kring berget Ventoux är otroligt vackra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar